ATH Spotrepair

Voordelig uw kras laten verwijderen?

Een kleine beschadiging op de hoek van een bumper of plaatdeel? In zulke gevallen is het vaak mogelijk om alleen dat hoekje te spuiten in plaats van het gehele onderdeel. Spotrepair is de benaming voor het plaatselijke bijspuiten van kleine lakschades. De bumper of een ander onderdeel met schade, hoeven we dan niet te demonteren. Dit scheelt veel tijd en daarom hoeft deze reparatie niet duur uit te vallen.

Het is dé oplossing voor kleine beschadigingen, lakschade ter grootte van maximaal een A4-tje.

Wat is spotrepair?

Een kleine lakbeschadiging aan uw auto, zoals gebruikerskrassen, schaafkrassen, lakschade en steenslag kan eenvoudig hersteld worden door gebruik van de techniek spotrepair. Spotrepair is de benaming voor het plaatselijke bijspuiten van kleine lakschades. Deze methode is ontwikkeld om te voorkomen dat het gehele onderdeel bij een beschadiging wordt gespoten.

We spreken hiervan indien het totaal te spuiten oppervlak met lakschade niet groter is dan een A4-tje (anders wordt er gesproken over een deelreparatie). Door de spotrepairtechniek is het in veel gevallen mogelijk om een kleine lakbeschadiging te repareren zonder dat het gehele onderdeel gespoten hoeft te worden. Met andere woorden: een spotrepair is het plaatselijke bij spuiten van beschadigingen aan een auto. Dit uit zich dan in een beperkt materiaalverbruik, snelheid en kosten.

  • De toepassing van een spotrepair spuiten is afhankelijk van de staat van de lak
  • De ligging van het onderdeel
  • De grootte en diepte van de beschadiging
  • De kleur van het onderdeel

Bijna altijd vindt het spuiten van een spotrepair op verticale delen plaats. Bij de voor en achterbumper maakt het niet uit waar de lakschade zit. Op motorkap, portieren, en spatborden kan nooit een spotrepair in het midden gemaakt worden. Dan is de kans groot dat de reparatie dan niet onzichtbaar is. Bij de reparatie wordt dus maar een klein gedeelte van het onderdeel opnieuw gespoten nadat oneffenheden in het oppervlak met plamuur en grondlak zijn weggewerkt. Eerst wordt een kleurlaag dekkend gespoten, en in de meeste gevallen komt er nog een blanke laklaag overheen. Op de overgangsgebieden tussen de nieuwe en oude laag ontstaat in eerste instantie een wat grover en ruwer oppervlak van de blanke lak. In vaktermen heet dat gebied de uitspuit zone. Deze uitspuit zone wordt weg gepolijst met een speciale polijstmachine waardoor de reparatie plek onzichtbaar wordt. Onze schademanagers kunnen dit perfect beoordelen.

Top